“There is this huge body of scientific knowledge,
around exactly what humans should eat to be optimally healthy.
Except, we never called it a diet. We call it ‘cuisine’.”

– Dr. Cate Shanahan, MD, nutritionist of the LA Lakers

U weet niet hoe van die koppige 5 kg af te geraken, terwijl u ervan overtuigd bent dat u gezond eet?
U heeft al ettelijke diëten gevolgd, met wisselend succes en resultaten die u helaas even snel bent kwijtgeraakt als al het geld dat in de talloze producten gekropen is?
Bent u door het jojo-effect nu nog slechter af dan voor u begon met diëten?

Of misschien merkt u dat u, door hormoonschommelingen of zwangerschap, meer kilo’s meedraagt dan vroeger, ondanks het feit dat u hetzelfde bent blijven eten en bewegen?
Misschien beseft u nu, na jarenlang niet echt stil te staan bij uw voedingspatroon (met alle gevolgen vandien), dat het tijd is om het over een andere boeg te gooien?
Heeft u of een hulpverlener zich al eens afgevraagd wat de oorzaak is van het overgewicht?
Overgewicht is een symptoom, een gevolg van een onderliggende problematiek
De oorzaken zijn legio.

gaande van voeding en levensstijl, over  hormonen die uit balans zijn, verdoken voedingsallergieën, tot de psychologische factoren die ervoor zorgen dat u uzelf tegenwerkt (emo eten!),
 of na een bepaalde “dieet” fase onmogelijk de nieuwe gewoontes kan aanhouden.
Zo lang de oorzaken niet aangepakt wordt, zullen de resultaten er slechts kortstondig zijn.
We worden langs alle kanten overspoeld door voedingsadviezen en nieuwe producten, met als gevolg dat niemand door het bos nog de bomen ziet.
Daarom is individuele begeleiding vaak een verademing.
Sofie werkt in op de meest cruciale factoren in ons lichaam die bepalen of we vet opslaan of verbranden.

Dit betekent:

Geen calorieën tellen
Geen porties afwegen
Geen honger of dipjes
Geen dure, belastende eiwitdiëten
Geen smakeloze light producten

 

Wat dan wel?

Vooreerst wordt er een volledige medische historiek afgenomen, om na te gaan waar er onderliggende problemen kunnen zijn.
Afhankelijk van je eigen problematiek, noden en levensstijl, wordt er een individueel dag- of weekschema opgesteld met tips en recepten die je gemakkelijk in het dagelijks leven kan implementeren.

Er is ook de mogelijkheid om stapsgewijs te werken en maaltijd per maaltijd te bekijken, waarbij er langzaamaan goede gewoontes worden aangeleerd. Sofie vindt het ook belangrijk dat winkelen en koken zo efficiënt mogelijk gaat en men geen uren in de keuken moet doorbrengen.
Dit maakt het gemakkelijk vol te houden op lange termijn, zonder het gevoel te hebben dat u “op dieet” bent. 

 Meer info over de manier van wegen, vind je hier.